lauantai 10. huhtikuuta 2010

Miten tyhminä meitä pidetään?

Olen toiminut markkinoinnin parissa nyt noin 15 vuotta. Sitä ennen olin myynnissä vajaat kymmenen vuotta. Mietin jo silloin, v. 1992, kun aloitin varsinaisen työurani, että onpa mainokset ja muut keinot saada meidät kuluttamaan tyhmiä. Hirveän surullista on, että vasta nyt, v. 2010, alkaa näkymään muutoksen tuulia.

Muutokset tulevat nyt mainoksien uhreilta. Osa ihmisistä ei enää kestä tyhmyyttä. Ja turha kulutuskaan ei ole enää ilmastonmuutoksen vuoksi sallittua. Siitä hyviä esimerkkejä näkyy jo dokumenttipuolella, radiossa, podcasteissa sekä verkossa.

Eräs parhaista uusista ohjelmista, on YLEn radio/blogi/facebook/podcast -pläjäys, Uusi Musta, jossa tarkastellaan kriittisesti, huumoria unohtamatta sitä, millaisia ostosignaaleja joudumme kestämään, mitä ostamme, syömme, juomme ja miten elämme. Toinen hyvä alku on House of Eco, kotimaisten, ekologisten toimijoiden yhteinen verkkokauppa. Ei se vielä häikäise, koska sinne vaan linkataan kauppoja, mutta jos he saavat sen Shopstylen mukaisesti yhtenäistettyä, aletaan puhua uudesta Stockmannista.

Hyvä esimerkki valtiotason tyhmyydestä taas on tv-ohjelmien mainoskatkouudistus. Katkojen määrää sallittiin EU-alueella lisättäväksi yhdellä. Nyt ei yksinkertaisesti voi katsoa "livenä" mainoskanavien ohjelmaa: kahdeksan minuutin välein tulee neljä minuuttia mainoksia, jotka tuhoavat senkin vähäisen draaman kaaren, mitä ohjelmasta löytyy. Ja millaisia mainoksia! Saksalaisia toffeekarkkimainoksia, jotka on törkeästi päällespiikattu suomeksi, "vapauttavia" tampooni-iskuja, 86% pidentäviä ripsivärejä, jne. Olemmeko edelleen 50-luvun amerikassa? Ja asiakkaat maksavat hymyssä suin kymmensiä tuhansia euroja tyhmyyksien levittämisestä. Tuntuu siltä, kuin kaikki jo tietäisivät vanhan kaavan lopun tulevan, mutta vielä rutistetaan viimeisetkin rippeet kuolevasta hevosesta.

Meidät pelastaa onneksi tallentava digiboksi. Sillä saa kaikki mainokset skipattua kokonaan. Top of the field!

Tässäkin asiassa Suomi olisi voinut näyttää mallia. Mitenkä vaikeaa voi olla muuttaa mainosrahotteista mallia? Jos mainoksia pitää iskeä ruutuun, iskekää ohjelmien väleihin aina 15 minuuttia. Eipä ainakaan tuhoa ohjelmaa, ja luultavasti niitä tapittaisi yhtä paljon katselijoita! Asiaan liittyen: kuka on enää pitkään aikaa luottanut Finnpanelin tv-katsojalukuihin? Sehän määrittää, mihin mainostajat haluavat taiteellisen kauhistuksensa tunkea.

Toinen tyhmyys ovat animoidut bannerit, tai tarkemmin sanottuna se, mitä niiden takaa ei löydy! Älkää tosin kertoko että kerroin, sillä niiden teosta tulee muutama prosentti vuosittaisesta liikevaihdostamme. Moniko ostaa bannerin mainostaman tuotteen, jos sitä ei saa ostettua sieltä, mihin bannerin klikkaus johtaa? Eli sen bannerin takaa pitää löytyä ostomahdollisuus! Ensin perusasiat kuntoon, sitten mainostetaan, eikä toisinpäin.

Printtimainokset eivät pääse pälkähästä. Suurin osa niistä on kauniita ja hyvin tehtyjä. That's it. Mainosten tekemisestä maksetaan 10%. Mainoksen mediapaikka lehdessä maksaa sen 90%, toistokertoineen tai ilman. Yksi paikka on kuitenkin tuhansia euroja.

Verkko, internet. Se eroaa muista paremman mitattavuutensa ansiosta (onneksi useat nyt mittaavat tehoja). Hakukonemarkkinoinnista (Google) on tullut kuningas. Sosiaalisen median mainoseurot ovat nousussa. Molemmissa mainostavoissa on yksi unohdetumpi nerous: niiden viesti on usein vain tekstiä, ja sekin rankasti rajoitettua. Asiakas ei voi jauhaa eikä näyttää niitä valheita, mitä printtiin ja televisioon mahtuu. Niitä, jotka tekevät mainosviestistä usein huonon.

Ehkä olemme saaneet kylliksemme runsautta. Ehkä haluamme nyt vain rauhallista faktaa? Sitä voisi selittää myös laajempi trendi, joka on tieteen seuraamisen nousu. Tiededokumentteja ja -juttuja luetaan, katsotaan ja kuunnellaan yhä enemmän.

Olemme nyt itse lanseeraamassa mediaa, eritoten pienyrittäjille, jossa mainostaminen on halpaa, "kymmeniä" euroja/ viikko. Pienyrittäjillä, johon ryhmään kuulumme itsekin, ei ole rahaa markkinoida. Pieni paikallislehtimainoskin maksaa monta sataa euroa, ja se vilahtaa useimmilta ohi. Ja pienyrittäjä ei ole ollut kenellekään kiinnostava ryhmä juuri siksi, koska meillä ei ole rahaa. Meitä on kuitenkin tässä maassa 140 000 - 200 000, riippuen siitä rajanvedosta mikä on pienyrittäjä. Minulle se on alle kymmenen hengen yritys, joillekin alle 50 hengen.

Osulassa mainoksen saajat etukäteistilaavat mainoksensa (JOS saamme heidät näkemään sen vaivan). Eli sinä tilaat vain sitä mainontaa mitä haluat. Ja mainostaja mainostaa asiasanoin (lyhyt teksti) ja yhdellä kuvalla vain niille, ketkä ovat tilanneet hänen mainontaansa. Koitetaan siis pysyä faktoissa ja yritetään osua mahdollisimman tarkasti.

Toivon, että tyhmyys loppuisi, ja alkaisimme arvostamaan itseämme sen verran, ettei meille enää puhuttaisi kuin 50-luvun amerikkalaisille. Homo Sapiens on ajatteleva, viisas ihminen. Hyvä markkinoija tai mainoksentekijä pitäytyy faktassa ja kertoo sen uudella, mielenkiintoisella tavalla. Ja jos tuote tai palvelu on oikeasti huono, ei sitä kannata mainostaa. KISS.

Ei kommentteja: