Verkostotiede on noussut yhdeksi tärkeimmistä keinoista hahmottaa globaalistunutta maailmaamme. Ylen Prisma -dokumentissa käydään läpi, ja todistetaan vanha myytti, joka väittää, että jokainen meistä on maksimissaan kuuden askeleen päässä kenestä tahansa tuntemattomasta henkilöstä maapallolla.
Myytin lisäksi tutkijoille selvisi, että lähes kaikkea laajaa aihetta (sairaudet, sähköverkot, internetvirusten torjunta, jne.) voidaan ymmärtää, parantaa ja kehittää saman kaavan avulla.
Kaikki satunnaisella tavalla leviävä asia laajenee saman kaavan mukaan. Kaavalle olennaista ovat ns. supersolut, eli laajat tietokeskukset tai ihmiset, jotka tuntevat hurjan määrän muita ihmisiä.
Eli jos haluat viestittää jotakin tärkeää suurelle joukolle, pitää sinun löytää aihepiirisi supersolu.
Koko verkostotiedeala alkoi Hollywoodilaisopiskelijoiden harmittomasta Six degrees of Kevin Bacon -pelistä. Nyt se peli on hurjan laaja six degrees -hyväntekeväisyysverkosto, keulakuvanaan tietysti Kalevi Pekoni.
Yrityksemme Viidakkorumpu haluaa, että Osulapalvelustamme tulee suosittu pienyrittäjien ja ekologisesti ajattelevien kuluttajien ryhmässä. Mihin tahoon meidän siis kannattaa panostaa markkinointi ja viestintä? Ei varmaan haittaa, jos ohjaamme toimet yrittäjä- ja kansalaisjärjestöihin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti