torstai 18. maaliskuuta 2010

Sosiaalista mediaa pk-yrittäjille


Olin eilen Turun AMK:n ja Turun Yrittäjien järjestämässä sos.dem.... sosiaalisen median koulutustilaisuudessa luennoimmassa SoMen autuudesta, vaatimuksista ja raadollisuudesta.

Edellisviikolla olin puhumassa alan opiskelijoille, viime viikolla yritysjohtajille, ja nyt siis pk-yrittäjille. Selvisi, että jokaisella ryhmällä oli samat kysymykset ja ongelmat.

Ihmekös tuo, sillä median kautta on tullut hyvin selviksi kärjiksi kaksi suurta "vääryyttä":

1. KAIKKI ON ILMAISTA
Totta, että SoMe-sovellukset itsessään ovat ilmaisia, mutta se EI tarkoita sitä, että nyt yrityksillä ei menisi enää euroja markkinointiinsa.

Itse pidän huolta muutaman yrityksen SoMe-palveluista, ja käytän niihin sekä oman yrityksen ko. asioihin keskimäärin n. kolme tuntia joka päivä. Kerropa se viidellä ja edelleen neljällä, niin tunteja menee kuukaudessa 60 kpl:tta. Se maksaa tuntipalkkanani yhteensä 4140€/kk:ssa. Ja tuo summa EI sisällä yrityksen SoMe-palveluiden tuottamista, rakentamista ja suunnittelua. Se summa tulee erikseen. Esim. KoruLiitolalle se kokonaisuus verkkosivuineen oli n. 5000€.

Ilmaisia ovat sovellukset, ei varsinainen SoMe-työskentely ja ylläpito


2. "SINNE PITÄÄ JOKAISEN YRITYKSEN MENNÄ, MUUTEN HUKKA PERII"

Jos yrityksesi toimii kuluttajarajapinnassa, tai kohderyhmääsi kuuluvat myös nuoremmat asiakkaat, SoMe on edellytys sille, että tavoitat myös heidät. Eli ehdottomasti pitää kulkea kehityksen mukana, tai jopa vähän edellä sitä.

Jos taas yrityksesi tai sinä ette omista ns. "small-talk -geeniä", eli ette ole luonnostanne sellaisia ihmisiä, jonka on luontevaa kertoa asioista avoimesti, ja ette kestä aika ajoin myös vahvaakin kritiikkiä joka avoimuudesta seuraa, harkitkaa ko. palveluiden avaamista. Jos kohtelet asiakastasi huonosti, kiukunpuuskissa tai ilman, hukka perii.

Suomalais-Ugrilainen metsäkansa on Suomalais-Ugrilainen metsäkansa myös sosiaalisessa mediassa.


Eli: Mieti, kysy asiantuntijoilta, selvitä ja tutki ... ennen kuin hutkit.

Ei kommentteja: