maanantai 22. maaliskuuta 2010

Sosiaalinen media haisee

Sosiaalisen median kultakausi suomalaisessa mediassa on ohi. Se kesti lähes puoli vuotta. Nyt sen mollaaminen on alkanut. On vastaiskun aika.

Jos blogimaailma nyt alkaa haukkua aihetta, valtamedia tulee hetken päästä perässä.

Haukkumalla suosituinta erotut heti. Se myös luo kuvaa ammattilaisesta, joka ei uusista asioista hätkähdä. Hän tekee työtään johdonmukaisesti ja määrätietoisesti. Hän on nähnyt alaa niin paljon, että tietää pintamuodin ja sen kantajan heikkoudet.

Olen sekä samaa että eri mieltä. Näen hyödyt tekemilleni asiakkaille, mutta samalla olen törmännyt asiakkaihin, joille SoMe ei vaan sovi, ja joille siitä ei ole mielestäni mitään hyötyä. Heille olenkin sanonut, että trimmatkaa verkkosivunne Googlea varten ja pankaa mainoseurot sinne.

Ei SoMe siis haise eikä se ole pahaa, vaikka muotia juuri nyt onkin. Kuten sen viholliset nyt kertovat, siitä on tullut valtamedia. SoMe ei terminä enää kerro mitään, koska kaikki on sitä, sosiaalista mediaa. Staattisten, yksisuuntaisten verkkosivujen aika on ohi.

Kohta meillä on verkkosivuihin kytkettyjä chat-ominaisuuksia, joiden takana on pakko istua joku vastaamassa asiakkaiden kysymyksiin - reaaliajassa. Rohkeimmilla sovellus on videota. Niin se vaan tulee menemään.

Itse olen kurkkuani myöten täynnä yrityksiä, jotka eivät vastaa. He eivät vastaa sähköposteihin, he eivät vastaa lomakkeisiinsa. Puhelimessa joudun odottelemaan jopa tunnin, koska asiakaspalvelijansa ovat niin perkeleen kiireisiä. Luurista tilutetaan pöydälleni huonoa muzakia, jota minun on kuunneltava tarpeettoman kovaa, jotta kuulisin, kun joku vihdoin vastaa puheluuni. Koska en, insinöörien väärän olettamuksen mukaan, istukaan kiltisti puhelin korvassa kuuntelemassa, koska joku tulee. En pysty. Tuolit ja sohvat lentelevät, kun yritän epätoivoisena ehtiä puhelimeen kun muzak lakkaa, ja joku murisee luuriin kyllästyneenä avausrepliikkinsä.

Olen täynnä tätä teho-Suomea. Loppuunsa trimmattuja yrityksiä, jotka eivät palvele. Jos siinä auttaa sosiaalinen media, ja sellaiset kokonaisuudet, joita olen vielä itse saanut suunnitella, voin olla iloinen ja tyytyväinen omaan osaamiseeni. Jos minä vastaan tekemisistäni, joku vastaa puhelimeen. Ei enää Bryan Adamsia luuriini, kiitos.

2 kommenttia:

Sosiaalisen median ykkösvihollinen kirjoitti...

Kiitokset kehuista ;).

Aika moni nettimarkkinoija on jo pari kuukautta ollut sitä mieltä, että sosiaalinen media ei tuo juuri mitään uutta. Ehkä lisää tuulipukukansan tiedostavuutta, mutta eipä muuta.

Arvostan myös tuota, että ajattelet oikeasti asiakkaan parasta, etkä vain tuputa turhia palveluita. Ei välttämättä tuo lyhyellä aikavälillä suurinta kassavirtaa, mutta varmistaa hyvän maineen ja tuottavuuden pitkällä tähtäimellä.

Mainitsemasi video-ominaisuus on muuten jo tulossa ainakin yhteen suomalaiseen kauneusalan verkkokauppaan.

Pikku Apuri kirjoitti...

Nopeaa reagointia, jopa blogitekstiin - hats off :)

Olit vain yksi "mollaajista", mutta kirjoituksesi oli paras ja kärkevin. Itse asiassa pidin siitä.

Mutta joo. En edes ymmärrä miksi lyhyellä tähtäimellä pitäisi tavoitella mitään. Hetkellisiä varaston tyhjennyksiä, ehkä.

Olen käytännössä nähnyt, miten pk-sektorilla sosiaalisen median avulla voi mm. nuorentaa yrityksen asiakaskuntaa, mutta SoMe on vain yksi uudempi keino muiden joukossa, ei muuta.

Kiinnostavampaa minusta on juuri tuo pal-ve-lun parantaminen kaikilla tasoilla, se kun on jäänyt tehoyhteiskunnan jalkoihin. Jos siihen pääsee vaikuttamaan SoMen keinoin, yritysten kokonaispalvelu nopeutuu, maine paranee ja kauppa vilkastuu.