keskiviikko 24. maaliskuuta 2010

Kun yrityksen johto on sairas

 (Turun Myllysiltakin näytti vielä viikko ennen romahdustaan pohjasta ihan hyvältä)

 On huvittavaa miten media keskustelee aina pinnalla olevista, kirjaimellisesti pinta-asioista, mitä tulee suomalaiseen työelämään.

Juuri nyt se on sosiaalinen media, ja miten siellä yritys voi tehdä sitä ja ei voi tehdä tätä. Ennen sitä puhuttiin CRM-järjestelmistä. Miten se ratkaiseekaan kaikki "henkilöstöpulmat" ja tekee yrityksistä kustannustehokkaita. Sitä ennen oli intranet, jne. Aina uusi tekninen kikka tuo valon.

Ei tuo. Hämmästyttää, miksi emme saa perustaa mustaa listaa, jonne saisi kertoa oikeita tarinoita siitä, miten yrityksissä toimitaan henkilötasolla. Kaikki lähtee aina johdosta, joka määrittää strategiat, joka puolestaan määrittää budjetit ja tulostavoitteet henkilötasolle. Nyt on vaan niin, että useassa yrityksessä unohdetaan ne oikeat arvot, jotka pitäisi olla kaikilla ihmisillä, ei ainoastaan yrityksillä:

Kuunteleminen
Ymmärtäminen
Läsnä oleminen
Keskusteleminen
Yhdessä tekeminen, eli tämä nytkin paljon puhuttu yhteisöllisyys
Toisten auttaminen


Sen sijaan nuo ohitetaan. Joku saattaa tuurilla joskus vilkaista peräseinän taulussa loistavia, aina valheellisia yrityksen virallisia arvoja. Mennään päätä pahkaa excel-taulukoiden kimppuun.

Kun 1990-luvun alussa aloitin työurani myymällä tietokoneita kaikille, niitä myytiin verukkeella, että niillä saa kätevästi tallennettua ruokareseptejä. Kukaan ei puhunut, eikä osannut pelätä kaiken alleen syöviä excel-lakanoita, joissa määritellään työntekijän toiminta niin tarkkaan, että siitä näkee hänen  tehokkuutensa jokaiselle tunnille:

"Pertti on selvästi alle osaston keskitason keskituntitehokkuudessa. Pertillä luku on 2,44, seuraavaksi huonommalla 2,93. Otappa Pasi Pertin kanssa asia puheeksi heti aamusta! Jollei kiinnosta, niin oven takana on jono uusia innokkaita!" ... tuo "oven takana on -ratkaisu" on muuten yksi suosituimmista vääryyksistä ikinä.

Yksi suurimista syistä ihmisten mentaaliseen ja jopa fyysiseen pahoinvointiin työpaikoilla ovat nämä CRM-järjestelmät, joita on kylvetty jopa pk-yrityksiin viime vuosina. Kävin muutaman järjestelmän esittelyssä ja laskin sen jälkeen, että jos meidän pieni yrityksemme ottaisi moisen käyttöönsä, meillä menisi keskimäärin 200 viikkotunnistamme järjestelmän täyttämiseen n. 30 tuntia. Noin kuudesosa koko työajastamme! Ja kaiken huipuksi minä yrityksen vetäjänä näkisin siitä jokaisen katetuoton per tunti per henkilö. Tehokkuus. Ainoa arvo.

CRM:n ja Exceleiden takana on aina johtaja, tai johtajia, joiden tehtävää ovat luvut ja niiden seuranta. Henkilöstön hyvinvointivastuu on (ehkä) sälytetty henkilöstöpäällikölle, jolla kuitenkaan käytännössä ei ole oikeaa vastuuta. Hän voi vain hoitaa "laastarein" kaikki, jopa silloin, kun ihmiset sairastuvat mentaalisesti, palavat loppuun. Lopullinen syyttävä sormi osuu aina korkeimpaan johtajaan. Jos hän tekee työnsä huonosti, ihmiset palavat loppuun.

Henkilöstöstä pitäisi v. 2010 vastata henkisiin sairauksiin erikoistunut psykiatri. Sillä suurin poissolojen ja työpaikanvaihdosten syy ovat jo nyt henkiset syyt. Ne eivät näy tilastoissa, koska ne kirjataan usein henkilön omaksi irtisanoutumiseksi. Johto väistää tässäkin asiassa todellisen vastuunsa.

On aivan turha läpsytellä pinnalla. Syvissä vesissä ne suurimmat ongelmat ovat. Huonovointinen ja -henkinen yritys tekee sosiaalisella medialla pahaa itselleen, mutta hyvää työntekijöilleen ja meille muille. Paska nimittäin nousee sosiaalisessa mediassa pintaan.

EDIT: uunituore aiheeseen liittyvä uutinen YLE:lta.

Ei kommentteja: